بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

مراسم نکوداشت دکتر موسی خان حجازی برگزار شد | گرامیداشتی اعظم برای طبیب اعظم مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۲۰۷۰۰۱
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
مراسم نکوداشت دکتر موسی خان حجازی برگزار شد | گرامیداشتی اعظم برای طبیب اعظم مشهد + فیلم
آیین نکوداشت دکتر موسی‌خان حجازی، بنیانگذار نخستین مرکز بیماران روانی در مشهد و پایه‌گذار مرکز درمانی مسلولین این شهر با حضور خانواده این طبیب بنام برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ظهر روز پنجشنبه، ۲۸ دی و در محوطه باغ قدیمی بیمارستان فوق تخصصی شریعتی طرقبه، مراسمی برای تجلیل از زحمات دکتر موسی خان حجازی ملقب به طبیب اعظم، یکی از پزشکان بنام مشهد در سال‌های ابتدایی قرن گذشته شمسی با حضور افراد بازمانده خاندان وی و جمعی از پزشکان و پرستاران مشهدی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، دکتر عبدالله بهرامی، رئیس اسبق بیمارستان امام رضا(ع) و از پیشکسوتان پزشکی مشهد طی سخنانی عنوان کرد: دکتر موسی خان از نوابغ پزشکی و فردی خیّر بود که با زمینی که از مرحوم توکلی‌زاده در منطقه طرقبه گرفت، توانست نخستین بیمارستان مسلولین را پایه‌گذاری کند. وی از جمله نخستین کسانی بود که به اهمیت ریشه‌کن‌ کردن بیماری سل پی برد و خدمات شایان توجهی در مشهد انجام داد.

مراسم نکوداشت دکتر موسی خان حجازی برگزار شد | گرامیداشتی اعظم برای طبیب اعظم مشهد

وی ادامه داد: اولین بیمارستان مشهد، بیمارستان منتصریه بود و پس از آن بود که بیمارستان امام رضا(ع) ساخته شد. دکتر حجازی با بنیان‌گذاری بیمارستان روانی مشهد و بیمارستان مسلولین، یادگار‌های بزرگی برای کمک به مردم ایجاد کرد و امروز وظیفه ماست که از این میراث نگهداری کنیم و یاد این شخصیت فرهیخته را گرامی بداریم.

دکتر تقی‌زاده، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز طی سخنانی در وصف این طبیب فقید عنوان کرد: افرادی مانند دکتر موسی خان حجازی در طول عمر بابرکت خویش، هر آنچه انجام دادند در راه رضای خداوند و خشنودی بندگان پروردگار بوده است و این چنین راه پر برکت و عظمتی نیازمند آن است که به مردم شناسانده شود و این دست فعالیت‌ها بیش از پیش انجام شود.

نتیجه دکتر موسی‌خان حجازی هم با ایراد سخنانی در وصف جد فقید خود از انتشار نخستین کتاب با محوریت زندگینامه دکتر موسی خان حجازی یاد کرد و گفت: این مرقومه توسط دایی بنده و نوه دکتر موسی خان و همراهی اینجانب به رشته تحریر درآمده است و در ادامه، بنا را برای بازپیرایی مقبره دکتر موسی خان واقع در ضلع جنوبی بیمارستان مسلولین که این روز‌ها به اسم بیمارستان دکتر شریعتی شناخته می‌شود گذاشتیم تا در معرض توجه همگان واقع شود.  

مراسم نکوداشت دکتر موسی خان حجازی برگزار شد | گرامیداشتی اعظم برای طبیب اعظم مشهد

سهراب رضازاده ادامه داد: همچنین خاندان دکتر حجازی تصمیم گرفته‌اند درراستای تداوم امور خیر جدّ بزرگوارمان، بنیاد خیریه‌ای به‌نام ایشان راه‌اندازی کنند تا همچنان بتوانیم به نیازمندان کمک کنیم و راه پدر جد عزیزمان را روشن نگاه داریم.

گفتنی است در انتهای مراسم و با حضور میهمانان، از مقبره تازه بازسازی شده دکتر موسی خان حجازی رونمایی به عمل آمد و حاضران با نثار فاتحه و اهدای شاخه گل بر مزار این طبیب مشهور یاد وی را گرامی داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر موسی خان حجازی در سال ۱۲۵۶ در تهران دیده به جهان گشود. پدر وی، رضاقلی خان مستوفی از مقربان دربار ناصرالدین شاه بوده است و مادرش نیز در دربار آمدورفت داشت.

دکتر حجازی پس از طی تحصیلات مقدماتی در دارالفنون، راهی فرانسه می‌شود و علم طبابت را فرا می‌گیرد. پس از بازگشت در تهران به کار مشغول می‌شود و نظر به کسب شهرت پزشکی، به دعوت والی خراسان راهی مشهد شده و در این شهر سکنی می‌گزیند.

وی به واسطه ارتباط مادرش با دربار موفق به دریافت لقب «طبیب اعظم» می‌شود و به‌خاطر انسان دوستی و حسن شهرتی که داشته است، در سال ۱۳۲۸ شمسی و با همکاری آستان قدس رضوی نخستین بیمارستان ویژه افراد روانی را در سمزقند مشهد (خواجه‌ربیع کنونی) پایه‌گذاری می‌کند که این بیمارستان هم‌زمان با راه‌اندازی نخستین دانشگاه مشهد در دوره پهلوی دوم بوده است.

دکتر حجازی هم‌زمان با احداث بیمارستان روانی، در سال ۱۳۲۵ با همکاری دوست خود مرحوم توکلی‌زاده که زمینی را در منطقه نوچاه طرقبه به وی هدیه کرد، بیمارستان مسلولین را در سال ۱۳۲۹ بنا نهاد که این روز‌ها به نام دکتر شریعتی نام‌گذاری شده است.

دکتر حجازی در سال ۱۳۳۰ دچار سکته مغزی شد و کم‌کم بینایی خویش را از دست داد و سرانجام در ۲۳ مرداد ۱۳۳۲ در مشهد بدرود حیات گفت و بنا به وصیت خویش، در باغ بیمارستان مسلولین (دکتر شریعتی) به خاک سپرده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->